هارلی دیویدسون V-ROD Muscle 2013 یک سُنَت شکن
این بار در مورد یکی از کمپانی های قدیمی و اصیل سازنده موتورسیکلت در دنیا سخن می گوییم، هارلی دیویدسون که برخی ها هم نامش را مخفف می کنند و آن را HD می نامند، در طول زمان این کمپانی هم مانند دیگر سازندگان موتورسیکلت و اتومبیل با مشکلات و بحران های زیادی مواجه شده است، در سال 1977 بود که دیگر مسئولان هارلی دیویدسون تصمیم به تولید فقط موتورسیکلت گرفتند و موتورهای خاص خود را در مدت کوتاهی به همه دنیا شناساندند و به خوبی فروختند، موتورسیکلت های هارلی دیگر انجین هایی بیش از 700 سی سی داشت و در بحث قدرت و گشتاور نیز در زمان خود بسیار عالی بودند، نکته جالب اینجاست که از ابتدای تولید این کمپانی مسئولان آن سیاست را مبنی بر تولید موتورسیکلت های کروزر اتوبانی گذاشتند با دنبال کردن آن هدف طی چندین دهه می بینیم که حالا یکی از قطب های تولید این گونه موتورسیکلت هاست و پس از گذشت این سالها می بینیم که هنوز هم کلوپ هارلی دیویدسون در دنیا فعال است، این پشت کار و جدیت در کنار سیاست های دیگر هارلی را تبدیل به یک قطب موفق در صنعت تولید موتورسیکلت کرده است و بس...
از حاشیه که بگذریم و به اصل داستان برسیم به سری موفق هارلی یعنی VRSC که یک موتورسیکلت کلاسیک مدرن است !! موتورسیکلتی با طراحی متفاوت که از مدل های کلاسیک تاثیر گرفته و همراه با چاشنی مدرن تبدیل به این اعجوبه شده است، این موتورسیکلت دوسیلندر تولیدش از سال 2001 شروع و به آن نیز V-ROD می گویند، این هارلی دیویدسون پیشرفته به خوبی با دیگر ماسل موتورهای ژاپنی رقابت کرده است، و مدل پیشرفته تر آن نیز با کد VRSCF شناخاه می شود درست موتورسیکلتی که در حال حاضر میهمان ماست، این موتورسیکلت ادامه مسیر نسل قبل را پیش رفت و از سال 2009 تولیدش آغاز شد و برای اولین بار در نمایشگاه لاس وگاس نمایش داده شد، این موتورسیکلت V-ROD MUSCLE است که با اینکه خط مشی نسل قبل را جلو آمده است تغییراتی بسیار نیز داشته و کمپانی پورشه به خوبی خود را در ساخت این موتورسیکلت دخیل کرده است و حالا باید توقع تکنولوژی های بسیاری را از این موتورسیکلت داشته باشیم.
موتورسیکلتی که در این مقاله برای شما معرفی خواهیم کرد هارلی دیویدسون V-ROD Muscle 2013 است که به تازگی وارد کشور شده است، در ابتدا از آقای علیرضا هاشمی زاده جهت هماهنگی جهت این ملاقات نهایت تشکر را داریم.
هارلی دیویدسون موتورسیکلتی است که به دلیل طراحی خاصش هوادارن خاصی هم دارد، زمانی که در فیلم ترمیناتور 2 از آن استفاده شد بازتاب بسیار جالبی داشت و هنوز هم پس از چندین سال اگر آن را نگاه کنید برای شما نیز دارای جذابیت خواهد بود و گفته می شود اگر امروز این فیلم سری جدیدش ساخته شود بهترین گزینه برای آنVRSCF 2013 (موتورسیکلت مورد بررسی) سری V-ROD سالها تولید شده و طراحی خاص آن برای طرفداران هارلی یک اتفاق خوب است، این موتورسیکلت عضلانی با آپشن های کارآمد و تکنولوژی بالا به تولید رسیده و با خوبی هم بازار فروش را به دست آورده است و حالا شاهدیم که از غرب دنیا موتورسیکلتی خاص به خاورمیانه مهاجرت کرده است !!!
طراحی
زمانی که به این موتورسیکلت پاور کروزر نگاه می اندازیم شاهد یک هارلی دیودیسون خاص و مدرن هستیم، پلتفرم موتورسیکلت خاص و ورودی های هوای جانبی بسیار زیبا و کاور خاصی هم برای آن در نظر گرفته شده است، در مبحث ورود و خروج هوا بهینه سازی صورت گرفته شده است، یکی از قسمت های خاص موتورسیکلت قسمت جلوی آن با کمک های قطور معکوس و زاویه 34 درجه ای آنها که تعادل موتور را بهتر از قبل کرده، رنگ این موتور رنگ اصلی یا به قولی کاتالوگی این موتورسیکلت عضلانی و با نام Vivid Black شناخته می شود، رینگ های موتورسیکلت آلیاژی و 5 بازوست، در قسمت جلو رینگ 19 و عقب 18 اینچی برای آن در نظر گرفته شده و هماهنگی قسمت جلو و عقب موتورسیکلت مثال زدنیست.
چراغ عقب LED و بسیار زیباست که با توجه به تایر و گلگیر پهن آن جلوه ای خاص به V-ROD Muscle بخشیده است، راهنماهای جلوی موتورسیکلت بر روی پایه آلومینیومی آینه های جانبی تعبیه شده است و در زمان روشن شدن لامپ های LED نارنجی نمایی خاص را شاهد خواهید بود، از زاویه جانبی اگر به موتور سیکلت خیره شوید انجین پولیش شده بزرگ و زیبا خود روی دیگر خاص بودن موتورسیکلت را به رخ می کشد و مانند جواهری در دل این موتورسیکلت می درخشد، زین چرمی و عمیق آن برای راحتی هرچه بیشتر راکب و زین عقب آنچنان جالب نیست و نشان از این است که این موتورسیکلت را حتی الامکان باید تک نفره سوار شد، اگزوز های سبک و آلیاژی آن که در طرفین موتور دیده می شود دیگر کار را برای زیبایی این عضلانی آمریکایی تمام می کند، لازم بذکر است که در این موتورسیکلت باید یک نکته را در نظر گرفت و آن هم کیفیت بالای آن است.
انجین
در بحث انجین باید گفت که هارلی طبق سنتی که از روزهای نخست کار خود سرلوحه کارش قرار داده است پیشرانه های 2 سیلندر وی شکل را برای موتورسیکلت های خود در نظر می گیرد، انجین این موتورسیکلت نیز دو سیلندر وی شکل 60 درجه به حجم دقیق 1247 سی سی و سر سیلندر دو میل سوپاپ و دارای 8 سوپاپ است، قطر سیلندر در کورس پیستون آن 105 در 72 میلی متر و تراکم آن 11.05 به 1 است، سیستم سوخت الکترونیکی با پورت های پی در پی و قدرت 122 اسب بخار در 8250 دور و گشتاور117 نیوتن متر در 6500 دور نیز حاصل کار مهندسان پورشه و هارلی است البته قدرت بیش از این برای این موتورسیکلت پاور کروزر 305 کیلوگرمی نیاز نیست ... واقعا انجین موتورسیکلت به صورت بسیار حرفه ای طراحی و ساخته شده است و واقعا پورشه در آن انقلابی به پا کرده است.
سیستم ترمز
موتورسیکلت موردبررسی دارای ایمنی بسیار ایده آلیست، دیسک های ترمز 300 میلی متری برمبو که به سفارش هارلی در قسمت جلو قرار گرفته است با کالیپرهای 4 پیستون و تک دیسک 300 میلی متری عقب آن هم 4 پیستون دیگر حرفی را برای گفتن باقی نخواهد گذاشت...
جعبه دنده
جعبه دنده این موتورسیکلت 5 سرعته و انتقال قدرت آن از طریق تسمه است، جالب اینجاست که این تسمه نیز به سفارش مستقیم هارلی ساخته شده است و علامت تجاری آن بر رویش حکاکی شده است، جعبه دنده آن بسیار عالی و بدون ضربه است و در هنگام سواری اصلا و ابدا صدای تعویض دنده ها را نمی شنوید، ضرایب دنده آن از قرار زیر است :
دنده 1 |
10.96 |
دنده 2 |
07.37 |
دنده 3 |
05.90 |
دنده 4 |
05.09 |
دنده 5 |
04.56 |
زمان استارت
پس از روشن کردن موتورسیکلت در ابتدا حالت بسیار خوب قرار گرفتن پشت فرمان (ارتفاع زین تا زمین 678 میلی متر) و پس از آن عملکرد بسیار عالی جعبه دنده توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، صدای موتورسیکلت صدای معروف هارلی دیویدسون یا بهتر است بگوییم صدای یک موتور 2 سیلندر وی شکل بسیار اصیل !!! در شروع حرکت بدون مشکل و با راحتی هرچه تمام تر دنده ها را تعویض و شاهد عملکرد بسیار نرم موتورسیکلت هستیم، نکته بسیار عالی اینجاست که تعویض دنده ها هم نرم و با سرعت انجام می پذیرد، موتورسیکلت مورد بررسی بسیار نرم و راحت و خاص است، سیستم تعلیق با کمک های معکوس 43 میلی متری و دو کمک عقب با حالت ارتجاعی خوب مزید بر علت شده اند، اگر بخواهید به آن گاز بدهید باید بدانید که این موتورسیکلت از دور موتور 2000 شلیک می شود چیزی که اصلا انتظارش را نخواهید داشت، با سوار شدن بر انواع و اقسام موتورهای ریس که از لحاظ قدرت و شتاب بسیار بالا و وزن خیلی پایین تری نسبت به این موتورسیکلت دارند اصلا توقع دیدن همچنین چشمه ای از این موتورسیکلت را نداشتیم که دیدیم ...!!!
آنچه باعث می شود با این موتورسیکلت به خوبی ارتباط برقرار کنید کیفیت بالای راندن آن است، چسپندگی تایرها بسیار عالیست و در قسمت جلو به سایز 120.70.19 و در قسمت عقب همانطور که می دانید 240.40.18 است تایرهای میشلن آن به سفارش کمپانی به تولید رسیده اند، در سال 2013 تغییرات بسیار خوبی بر روی موتورسیکلت مورد بررسی انجام شده است و از لحاظ تکنولوژی نیست بسیار بالاتر رفته است، شاسی آلیاژی در هندلینگ بهتر موتورسیکلت عضله ای مورد بررسی ما نقش بسزایی را ایفا می کند، سرعت 235.5 کیلومتر حداکثر سرعت این موتورسیکلت کروزر است که به جرات می توان گفت واقعا گشتاور و قدرت بالای آن در کنار حالت خاص طراحی باعث می شود که در خیلی از موقعیت ها تند نروید !!!
در کل باید بگوییم، موتورسیکلت مورد بررسی ما یک گونه خاص از سری محصولات هارلی دیویدسون است که بر پایه اصالت کمپانی با چاشنی مدرن تولید شده است و حالا به خودی خود یک سبک جدید در بین محصولات تلقی می شود، طرفداران بسیاری دارد و در همه فاکتورهای سواری، به خوبی یک کروزر قدرتمند خاص را به رخ می کشد، اگر بخواهیم در مورد این موتورسیکلت روز عضلانی که دنیایی از تکنولوژی پشت آن قرار دارد یک رای بدهیم باید بگوییم که هارلی دیویدسون V-ROD Muscle 2013موتورسیکلتی متفاوت با روحیاتی متفاوت است ...
نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Amir@carnp.com ارسال فرمایید.
نوشته و عکس : امیرحسین پورسینا