آشنایی با سیستم ترمز ABS

با پیشرفت صنعت اتومبیل سازی در جهان و رشد سریع آن بخصوص در چند دهه اخیر به عینه مشاهده می شود که برای هدایت و کنترل اتومبیل، بخصوص اتومبیلهای امروزی که بشر در این قرن ( قرن سرعت و تکاپو) برای دستیابی به سرعتهای بالا لازم است به منظور جلوگیری از انحرافات خودرو، مخصوصاً در سرپیچها و جاده های لغزنده ، ترمزهایی با قدرت پایداری زیاد و کم خطر طراحی و ساخته شود تا ضمن تأمین ایمنی سرنشینان اتومبیل کیفیت رانندگی (HANDELING) نیز افزایش یابد.



آشنایی با سیستم ترمز ABS :
یکی از مهمترین عواملی که باعث از دست دادن کنترل خودرو می گردد، ترمز کردن ناگهانی در جاده های لغزنده مانند جاده های مرطوب ،برفی،یخی است که این عمل بعلت بلوکه (قفل) شدن چرخها برروی سطح جاده می شود برای جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمز از سیستمی به نام (ABS) که مخفف کلمات(ANTI LOCK BRAKE SYSTEM) سیستم ضد قفل ترمز استفاده می شود.در این سیستم ترمز ازطریق یک سیستم هدایت الکترونیکی، کنترل شده و با دریافت اطلاعات لازم از وضعیت سرعت هرکدام از چرخها که از طریق نصب سنسورهای سرعت برروی چهار چرخ میسر می گردد،نیروی ترمز بروی چهار چرخ را کنترل و تنظیم می کند . در این سیستم مقدار نیروی ترمز برروی هریک از چرخ ها میتواند متغیر باشد بدین ترتیب چرخی که دارای سرعت کمتری نسبت به چرخ دیگر باشد به همان نسبت فشار روغن ترمز در آن کاهش می یابد، این کاهش فشار به صورت مقطعی بوده و تا زمانی ادامه می یابد که دور چرخها یکسان شود .سیستم ABS از سرعت 6کیلومتر به بالا شروع به کنترل سیستم ترمز می نماید ودر صورتیکه به هر نحوی دچار اختلال و اشکال گردد،سیستم ABS از مدار خارج شده و ترمز خودرو،به صورت عادی عمل می نماید.
 
 
 
آشنایی با قطعات اصلی سیستم ABS :
1) واحد هیدرولیکی (ABS ABS HYDRAULIC UNIT)
2) واحدکنترل الکترونیکی (ABS CONTROL MODULE)
3) سنسورسرعت چرخ (SPEED SENSOR)
4) رله (ABS RELAY)
توجه : عملکرد صحیح سیستم (ABS) در زمان ترمز کردن شدید همراه با تولید صدای غیر عادی در قسمت جلو خودرو میباشد که نشان دهنده فعال شدن سیستم ضد قفل چرخها (ABSS) می باشد . لذا رانندگان محترم از ایجاد صدای غیر عادی در قسمت جلو خودرو هراس به خود راه نداده و با آرامش کامل ادامه مسیر دهند.
آشنایی با عملکرد قطعات سیستم ABS
سنسور سرعت چرخ (WHEEL- SPEED SENSOR) : با چرخش یک چرخ دنده بنام روتور در مقابل این سنسور ،پالسهای الکتریکی  در آن ایجاد می گردد که تعداد این پالسها در واحد زمان میزان سرعت چرخ را مشخص می نماید.
واحد کنترل الکترونیکی (ABS CONTROL MODULE) : اطلاعات بدست آمده از حسگر به این واحد ارسال گردیده و این واحد  مجموعه واحد کنترل هیدرولیکی را کنترل و هدایت می نماید.
واحد کنترل هیدرولیکی (ABS HYDRAULIC UNIT) : این واحد شامل شیرهای کنترل جریان،سلونوئیدها،محفظه ذخیره روغن، پمپ، موتور ABSS و محفظه ارتعاش گیر می شود که مجموعه این قطعات با دریافت سیگ نال از واحد کنترل الکترونیکی، کار تنظیم و تقسیم نیروی ترمز برروی هرکدام از چرخها را به صورت مجزا انجام میدهد.
رله (ABS RELAY) : چنانچه ولتاژ برق ورودی به واحد کنترل الکترونیکی ABS از حد معین بیشتر و یا کمتر شود برای جلوگیری از صدمات  وارده این رله برق ورودی را قطع نموده و سیستم ترمز به صورت معمولی عمل خواهد نمود.
آشنایی با سیستم عیب یابی ترمز ABS :
سیستم ترمز ABS از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است. چنانچه سطح روغن ترمز به هر دلیل درون مخزن روغن ترمز کاهش یابد می تواند یکی از مهمترین دلائل آن وجود اشکال در بخش مکانیکی باشد که می توان با برطرف نمودن وجود نشتی در سیستم ویا تعویض قطعه، عیب مذکور را برطرف نمود . از دیگر عیوب بخش مکانیکی می توان به خرابی لوازم داخلی پمپ ترمز اشاره نمود. چنانچه نشتی در سیستم ترمز وجود نداشته باشد و پدال ترمز در زیر پا بیش از حد پایین برود می توان مشکل مربوطه را با تعویض لوازم داخلی و یا هواگیری سیستم ترمز برطرف نمود.
بخش دیگر سیستم ترمز بخش الکترونیکی آن می باشد .و چنانچه مشکلی در بخش الکترونیکی بوجود آید چراغ هشدار ترمز ABS که در پشت آمپر تعبیه شده به صورت دائم روشن مانده و پس از 3 ثانیه از باز شدن سوئیچ، خاموش نشود . با مشاهده این وضعیت بایستی عملیاتی جهت مشخص نمودن محل عیب انجام داد . هرکدام از قسمتهای الکترونیکی سیستم ترمز ABS به صورت کدهای تعمیراتی مشخص گردیده است که برای کدیابی سیستم ترمز ABS می توان از دوروش استفاده کرد:
الف) استفاده از چراغ اخطار       ب) استفاده از دستگاه تستر (NGS)