آموزش تصویری سرویس شستشوی کاربراتور موتورسیکلت

راهنمای قدم به قدم تمیز کردن کاربراتور موتورسیکلت


گاهی اوقات می شه موتور ریپ میزنه، گاز خور جالبی نداره، موتور بی حاله، یا اصلا موتور روشن نمی شه، و یا از ریز کاربراتور بنزین میریزه (فلوت می کنه) بروز همچین مشکلاتی به علت یک چیز می تونه باشه اون هم مشکل کاربراتوره.
کاربراتور قطعه ای از موتور نیست که به همین راحتی ها خراب شه، بسوزه یا فرسوده شه، معمولا عمر زیادی داره، ولی برای اینکه بازدهی خوب و بهتری داشته باشه نیاز هست هر از چند گاهی تمیز کاری شه.
توی موتور با توجه به فیلتر هایی که که وجود داره، فیلتر داخل باک و فیلتر بعد از شیر بنزین (البته اگر توی موتور شما وجود داره) اجسام درشت نمی تونن وارد کاربراتور بشن، ولی زنگ آهن، براده آهن، خاک و آب همیشه باعث مشکلاتی می شه.
موتور هایی که تازه باش چون باک و لوازم مرتبط با اون تازه هستن این امکان وجود داره که گرد و خاک و براده آهن توشون موجود باشه و موتور هایی که سنی ازشون گذشته باشه احتمال وجود زنگ آهن، خاک و آب همیشه توشون هست.
برای اینکه موتورتون سرحال باشه گاز خورش وحشی باشه، بهتره یه سوخت پاک بهش بدید، با تعویض و شستشوی فیلتر بنزین و کاربراتور!به همین دلایل من هم تصمیم گرفتم کاربراتور موتورم رو تمیز کنم

بقیه در ادامه مطلب 

.

اول: راه های دسترسی به کاربراتور رو باز می کنیم

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله دوم: بست لوله لاستیکی رابط کاربراتور و محفظه فیلتر هوا رو باز می کنیم

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله سوم: سوزن کاربراتور رو باز می کنیم تا سیم گاز از کاربراتور جدا شه، در پوش قسمت بالای کاربراتور رو باز می کنیم و با احتیاط سوزن رو می کشیم بیرون.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله چهارم: پیچ های اتصال کاربراتور به سیلندر رو باز می کنیم

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله پنجم: کاربراتور به راحتی جدا می شه

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مراقب سوزن کاربراتور باشید، ممکنه با ضربه یا فشار تغییر شکل بده که در این صورت باید به فکر یه سوزن دیگه واسه کاربراتور باشین.
با همین سوزن و قسمت بالاییش که توی تصویر می بینید می شه میزان مصرف سوخت رو به صورت مقدماتی کاهش یا افزایش داد.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله ششم: کاسه ی زیری کاربراتورو باز کنید، سه تا پیچ داره، مطمئنا توی این کاسه باید بنزین باشه، از حالا به بعدش دیگه دست خودتونه با رعایت احتیاط می تونید کاربراتور رو بشورید

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

کاربراتور در عین پیچیدگی خیلی سیستم ساده ای داره، وقتی بازش کردین می تونید متوجه شین چطوری کار می کنه، همین طور که توی تصویر می بینید داخلش خیلی پیش و سوراخ و سوپاپ داره، مراقب باشید تنظیماتی رو بهم نزنید، هر کدوم از اون پیچا و سوراخ ها برای تنظیم یک قسمت کاربراتوره که بحث مفصلی داره واسه خودش و از موضوع بحثمون خارجه، به موقعش به اون ها هم می رسیم.
بعد از باز کردن کاربراتور مطمئنا ته کاربرات باید زنگ آهن خاک یا حتی آب دیده شه، با استفاده از یه برس کوچیک و بنزین می تونید خیلی ظریف و با حوصله تمیزش کنید، دقت کنید که تمام سوراخ ها و تنظیمات تمیز و دقیق باشه. یه براده آهن ۰٫۲ میلیمتری توی یکی از مسیر های کاربراتور بد جور می تونه اذیتتون که. و برای من هم همچین مشکلی پیش اومد.
بنزینی که در تصویر بالا هست با تصویر پایین مقایسه کنید، خودتون متوجه میشید که یه کاربراتور چقدر می تونه کثیف باشه

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

بعد از شستشو اگر باد در اختیار دارید، البته نه هر جور بادی ! یه دور تمام ورودی خروجی های کاربراتورو باد بگیرید (فوت کنید) که آشغالی مسیری نبسته باشه.
اتصالات کاربراتور مثل اتصال کاربراتور به سیلندر و اتصال کاسه زیری کاربراتور با استفاده از واشر لاستیکی که توی تصویر می بینید آببندی شده، حواستون باشه این واشر ها سر جاشون باشه، اگر دید واشر ها خاصیت خودشونو از دست دادن، پوسیده شدن، یا خدا نکرده زدین گمشون کردین، برید یه دست واشر نو بگیرید، توی بازار موجود هست، قیمت چندانی هم نداره.
و یه نکته تجربی دیگه، موقع بستن کاسه زیری کاربراتور، بهتره کاربراتور رو وارونه کنید و کاسه رو نصب کنید، توی کاربراتور دوتا بالشتک هوا هست که وقتی مقدار بنزین به حد مورد نیاز رسید اون بالشتک ها دقیقا عین سیستم فلاش تانک بنزین رو قطع می کنه، اگر همینطوری کاسه را جا بزنید امکان داره بالشتک ها به دیواره های کاسه گیر کنه و نتونه عمل کنه و باعث می شه بنزین همین طوری یه سره از مسیر هوای کاربراتور تخلیه شه، سر این موضوع خیلی اذیت شدم ! هفته ها ذهنمو مشغول کرده بود که چرا کرابراتور همش بنزین رو تخلیه می کنه. تا اینکه علت رو متوجه شدم.
توی تصویر نشون دادم:

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

این کاربراتوری که باز کردم و تمیزش کردم، از معمولی ترین کاربراتور های موجود در بازار هست که تقریبا روی اکثر موتور های ایرانی نصبه، البته موتور های جدید منظورم موتور های، با کلاس بالاتر، از این نوع کاربراتور استفاده نمی کنن ولی در کل تمیز کردن کاربراتور ها کمی دقت و ظرافت می خواد و اصلا چیز خاصی نداره.















فلش خور, فن کولر خودرو, فنر فابریک, فنر کوتاه, فنر بندی, فنر ریس, فیوز ماشین, فاق لاستیک, فرمون, فرمان, فروم ماشین, فروش 206, فروش ماشین, فروش پراید, فروش دست دوم, فروش سمند, قیمت ماشین, قیمت بنزین, قیمت خودرو, قدیمی, قطعه شناسی, لوکس فروشی, لوازم لوکس ماشین, لوازم ماشین, لوازم یدکی ماشین, لوازم خودرو, لوازم خانگی, لوازم دست دوم, لیفان, لیست قیمت ماشین, لامپ stop, مقاله ماشین, مقاله تیونینگ, مقاله خودرو, مقاله سیستم صوتی, منیفولد, مهندسی ماشین, مهندسی خودرو, مهارت های رانندگی, مهارت رانندگی, موتور, موتور ef7, موتور ماشین من, موتور xu7,موتور شو, موج نیکان, مکمل سوخت, مانیفولد, ماکسیما, ماشین, ماشین قیمت, ماشین من, ماشین مسابقه ای, ماشین ها, ماشین های آمریکایی, ماشین ایرانی اسپرت, ماشین اسپورت, ماشین اسپرت, ماشین بازی, ماشین جدید, ماشین خارجی, ماشین داخلی, ماشین دست دوم, ماشینی, مباحث ماشین, مباحث خودرو, مباحث خودرویی, مدار سیستم خنک کاری, مشخصات فنی, مشخصات فنی خودرو, مشخصات ماشین, مصرف سوخت, معکوس, معاینه فنی, نقص های زانتیا, نمایشگاه تیونینگ, چیست؟, چگونگی رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک, نحوه کار با ماشین دنده اتوماتیک, نحوه کار با دنده اتوماتیک, نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک, نحوه رانندگی با دنده اتوماتیک, چراغ خطر اسپورت, نشت رادیات, نصب باتری ماشین, هوشمند, هدیونیت, ووفر, والپیپر ماشین, والپیپر خودرو, والپیپرماشین, وایر, واشر سرسیلندر, وجود, یو اس بی خور, یاتاقان, کلوپ ماشین های فرانسوی, کلوپ ماشین های آلمانی, کلوپ ماشین های آمریکایی, کلوپ ماشین های انگلیسی, کلوپ ماشین های ایتالیایی, کمک فنر, کمک فنر بریدن, کولر ماشین, کولر پراید, کولردار, کوئی, کپسول گاز, کاهش مصرف, کاهش مصرف سوخت, کاوازاکی, کار با دنده اتوماتیک, کارواش, کارت سوخت, کارتینگ, کاغذ دیواری, کاغذ دیواری ماشین, کاغذ دیواری خودرو, کاغذدیواری ماشین, کرمان موتور, کردن, گواهینامه, گواهینامه رانندگی, گیج روغن, گیربکس, گیربکس اوتومات, گالری تصاویر ماشین, گالری عکس موتور, گالری عکس ماشین, گالری عکس خودرو, گاز مایع, گاز کولر, گاز خور, گاز دادن, گشتاور, پنچر, پنچر گیری, پولیش, پولیش کردن, پولیش کشیدن, پولیش زدن, پورت و پولیش, پیچ گاز, پیست, پیست آزادی, پیش فروش ماشین, پارک دوبل, پخش, پخش ماشین, پراید, پراید کف خواب, پراید اسپورت, پراید تیونینگ, پراید سالم, www.iraniantuning.com, ؟, آموزش, آموزش نصب دینام, آموزش پنچر گیری, آموزش پارک, آموزش آپاراتی, آموزش استفاده از دنده اتوماتیک, آموزش تیونینگ, آموزش تعمیر, آموزش تعمیر کولر, آموزش دنده اتوماتیک, آموزش دیریفت, آموزش دریفت, آموزش رانندگی, آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک, آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک, آموزش رانندگی دنده اتوماتیک, آمپیلی, آمریکایی, آگهی خرید و فروش ماشین, آگهی رایگان, آپشن ماشین, آپشن های خودرو, آب بندی, ال 90, الیاژ خاص, ام وی ام, ام تی ایکس, اموزش دنده اتومات, انژکتور, انژکتور شوی, انجمن ماشین, انجمن تخصصی, اوتول, اوتومبیل, ای سی یو, ایمنی ماشین, ایمنی خودرو, ایران ماشین, ایران تیونینگ, ایرانی, ایرانین تیونینگ, ایرانیان, ایرانیان تیونینگ, ایرانخودرو, ایربگ, اتوماتیک, اتومبیل, اخبار ماشین, اخبار بنزین, اخبار خودرو, اخبار خودرویی, ارتفاع ماشین, ارتفاع خودرو, ارتفاع خورده, ارتفاع زانیا, اسید باتری, اسپورت کردن ماشین, اسپرت, اسپرت کردن ماشین, استفاده از دنده اتوماتیک, استپر, استاندارد, بنز, بنزین, بنزین سوپر, بوستر, بیمه بدنه, بیمه خودرو, بیمه شخص ثالث, باند, باتری ماشین, باتری خودرو, بازی ماشین, بازکردن سپر, بازار, بازار خودرو, باطری ماشین, باطری خودرو, بخاری ماشین, بخاری پراید, برق ماشین, برق خودرو, برق دزدی, برای, بررسی ماشین, بررسی خودرو, تقویت موتور, تقویت مانیفولد, تقویت بوستر, تقویت ترمز گیری, تی کاف, تیون کردن, تیونینگ, تیونینگ 206, تیونینگ موتور, تیونینگ ماشین, تیونینگ ایرانیان, تیونینگ خودرو, تیوبلس, تکنولوژی خودرو, تالار تخصصی خودرو, تالار خودرو, تاپیک ماشین, تاپیک خودرو, تاپیک زانتیا, تخته کردن, تخته گاز, ترموستات, ترمز, ترمز abs, ترمز دستی, تست رانندگی, تعلیق, تعمیر ماشین, تعمیر پیکان, تعمیر پژو, تعمیر پراید, تعمیرگاه, تعمیرگاه مجاز, تعمیرگاه مجازی, ثبت نام ماشین, ثبت نام ایران خودرو, ثبت نام خودرو, جی بی ال, جایگاه گاز, جعبه دنده, حواله ماشین, حواله خودرو, خودرو, خودرو جدید, خودرو دست دوم, خاموش کردن ماشین, خرید 206, خرید ماشین, خرید و فروش ماشین, خرید و فروش خودرو, خرید و فروش ضبط, خرید پراید, خرید اینترنتی, خرید سمند, خرید سیستم, خرید سر اگزوز, خرید ضبط ماشین, خریدوفروش, خط و خش ماشین, دمای موتور, دمای موتور ماشین, دمای ماشین, دنده, دنده معکوس, دنده اوتومات, دنده اوتوماتیک;آموزش, دنده اتومات, دنده اتوماتیک, دنده عقب, دوم, دوو, دووسیلو, دوگانه سوز, دوگانه سوز کردن, دور فن پایین, دور موتور, دینام, دانشگاه ماشین, دانشگاه خودرو, دادن, دریفت, درگ, درج آگهی, درجه موتور, دزدی, دزدگیر, رفع عیوب, رفع عیوب پژو, رفع عیوب پراید, رفع عیوب خودروهای ایرانی, رفع عیب کولر پراید, رفع عیب انژکتور, روغن, روغن سوزی, رینگ و لاستیک, رینگ اسپرت, رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک, رانندگی با دنده اتوماتیک, رانندگی, رانندگی با ماشین دنده اتومات, رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک, رانندگی با دنده اتومات, رانندگی حرفه ای, راهنمای استفاده از دنده اتوماتیک, راهنمای دنده اتوماتیک, رادیاتور, راست, زانتیا, سمند و پژو به بالا, سنسور, سنسور پارک, سنسور باران, سنسور سیستم, سهمیه بندی, سهمیه بنزین, سوناتا, سوپاپ, سوپر, سوخت, سی ان جی, سیلندر, سیلندر خطی, سیستم, سیستم ماشین, سیستم ایمنی, سیستم بستن, سیستم دزدگیر, سیستم صوتی, سان روف, سایپا, سایت ماشین, سایت تیونینگ, سایت تخصصی خودرو, سایت خودرو, سائیدگی موتور, ساب, ساب و باند, ساب ووفر, سبقت, شمع, شمع و وایر, شیشه دودی, شارژ گاز کولر, شده, شست شوی ماشین, شستن ماشین, شستت انژکتور, صدمه جدی, ضریب تراکم, طریقه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک, طریقه رانندگی با دنده اتومات, طرز استفاده از دنده اتوماتیک, طرز رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک, عیب یابی ماشین, عیب یابی خودرو, عکس, عکس ماشین, عکس تیونینگ, عکس تصادف, عکس خودرو