4
 برای دیدن گزارش  به ادامه مطلب " مراجعه کنید 


------------------------------------------------------------------
مدت زمان زیادی است که حجم سوالات ارسال شده برای ما نشان از تصورات نادرسی است که افراد به دلیل عدم اگاهی از مسائل فنی و استانداردهای صنعت موتورسیکلت را دارند. بر همین اساس مقاله ای تنظیم نمودیم تا 5 مورد از مهمترین تصورات اشتباه عموم موتورسواران را پاسخ دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1- حجم سیلندر بیشتر:
اکثر افراد این تصور را دارند که هرچقدر حجم محفظه احتراق سوخت ( سیلندر )  در موتورسیکلت ها بالاتر می رود در نتیجه قدرت، شتاب و سرعت بیشتر می گردد در صورتی که این امر به تنهایی باعث افزایش قدرت و سرعت نمی گردد بلکه سرعت و شتاب و قدرت توسط گیربکس موتورسیکلت است که تعیین می گردد البته لازم به ذکر است که بالارفتن حجم CC موتور ( حجم سیلندر ) در افزایش قدرت بی تاثیر نیست.
 
 مدتی است که شرکت های منتاژ کننده موتورسیکلت در بازار ایران اقدام به افزایش حجم سیلندرهای موتورسیکلت های طرح هندا را نموده اند به گونه ای که حجم سیلندر موتورسیکلت های 125cc را تا 250cc افزایش داده اند و با نام و برند های مختلفی و با ایجاد شایعاتی به واسطه نمایندگی های فروش خود اقدام به رنگ کردن گنجشک به جای بلبل را نموده اند.
 
3 سوال بیشترین مقدار پرسیده شده توسط افراد از ما را پاسخ می دهیم
 1-1:  انجین های 200cc برای شاسی های موتورسیکلت های 125cc زیاد است و شاسی سریع از محل اتصال ( جوشها ) جدا می گردد.
جواب: این حرف صحت ندارد زیرا افزایش حجم سیلندر ارتباطی به اتصالات شاسی ندارد. البته باید گفت با افزایش حجم سیلند 125cc به 150 و 200 و 250 لرزش در سرعت های بالای 70 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می نماید که باعث می گردد تا در را نندگی های طولانی ( بیش از 60 کیلومتر ) گردش خون را تحت تاثیر قرار دهد و دست ها دچار گز گزه و خواب رفتگی شده و یا اثرات سویی بر سلامتی را باعث گردد.
2-1: چرا سرعت در این موتورها بیشتر از موتورسیکلت های دیگر نمی باشند:
جواب: زیرا گیربکس این موتورسیکلتها اکثرا همان گیربکس موتورسیکلتهای 125cc می باشد که از لحاظ استانداردهای موتورسیکلت های درون شهری حداکثر برای 100km/h طراحی گردیده اند.
3-1: شتاب و قدرت این موتورسیکات ها بسیار زیاد است
جواب: خیر این چنین نیست موتورسیکلت های 125cc درون شهری طرح هندا با دارا بودن حجم سیلندر 124 سانیمتر مکعب و با گیربکس طراحی شده در آن با توجه به کلاس درون شهری بودن آن قادر است تا قدرتی بین 9 الی 11 اسب بخار را ایجاد کند. حال آنکه با افزایش حجم سیلندر و عدم تغییر ضرایب گیربکس در این موتورها میزان قدرت حداکثر با حجم سیلند 250cc تنها می تواند بین 11 الی 13 اسب بخار قدرت را ایجاد نماید. که این امر اصلا هیچ گونه توجیه اقتصادی در خرید کالا ندارد و تنها پول خود را برای افزایش سوخت به مرور زمان دور می ریزید.

2- سرعت بیشر:
اکثر افراد بدون دانش فنی و بدون شناخت و آگاهی از رده و کلاس موتورسیکلت های خود بعضا برای خود نمایی می گویند که موتورسیکلت 125cc من با سرعت بیشتر از 140 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. این در حالی است که تمامی موتورسیکلت های درون شهری مونتاژ ایران و یا حتی شرکت های دیگری چون هندا، یاماها، سوزوکی، کاوازاکی، بی ام دابلیو، کی تی ام و ... همگی از یک استاندارد پیروی می کنند. تمامی موتورسیکلت های درون شهری بر اساس رده بندی و رتبه آنها حداکثر برای سرعت 140 کیلومتر بر ساعت طراحی و تولید گردیده اند که به شرح جدول زیر می باشد.
 

رده بندی موتورسیکلت های درون شهری
ردیف  گروه  حداکثر قدرت حداکثر سرعت
کیلومتر بر ساعت
حجم سیلندر
سی سی
 مثال
1 سبک  8 اسب بخار 75  50cc - 125cc ویو، اسکوتر
2 متوسط  10 اسب بخار 95  110cc - 150cc طرح هندا
3 سنگین 12 اسب بخار  110  125cc - 250cc  طرح هندا
4 طرح اسپرت 15 اسب بخار 120 180cc - 250cc  آپاچی، پالس

لازم به ذکر است شرکت های منتاژ کننده موتورسیکلت در ایران برای آنکه بتوانند مشتریانی جذب کنند اقدام به راه حلی برای افزایش سرعت موتورسیکلت های درون شهری نموده اند. که آن هم ایجاد خطا در به نمایش گذاشتن سرعت توسط کیلومتر می باشد به این گونه که از سرعت 95 کیلومتر بر ساعت به بالا دیگر سرعت واقعی نشان داده نمی شود.
برای نمونه کیلومتر های موتورسیکلت های 125cc معمولا به دو صورت خطا دارند در مدل عقربه ای به دلیل کاهش طول فنر عقربه با افزایش میزان سرعت از 95km واقعی تا 120km غیر واقعی نشان داده می شود و در کیلومتر های دیجیتال به ازای هر یک کیلومتر سرعت بیش از 95 کیلومتر بر طبق برنامه ریزی مدار الکترونیکی ECU به صورت خودکار میزان سرعت نمایش داده شده را افزایش می دهد به گونه ای که مثلا اگر سرعت حقیقی شما 100 کیلومتر بر ساعت بود کیلومتر سرعت غیر واقعی 105 کیلومتر بر ساعت را نشان می دهد و یا در مثالی دیگر اگر سرعت واقعی شما 105 کیلومتر بر ساعت بود سرعت شما 112 کیلومتر بر ساعت نشان داده می شود همین رویه ادامه دارد تا جایی که سرعت موتور ثابت می گردد.
این امر باعث گردیده تا فردا تصور کنند موتورسیکلت مثلا 125cc طرح هندای آنها با سرعت بیش از 120km/h حرکت می کند در صورتی که حداکثر سرعت آنها تا 105km/h می باشد.
برای بدست آوردن سرعت حقیقی و واقعی خود تنها می توانید از GPS های آنلاین با دقت خطای کمتر از 6 متر سرعت را محاسبه نمائید.
 
3- بهترین موتورسیکلت 125cc:
شاید شده باشد زمانی که شما تصمیم به خرید یک موتورسیکلت درون شهری نموده اید با مارک ها و برند های مختلفی روبرو شده اید که آنقدر تعداد آنها زیاد است که انتخاب آنها را سخت و دشوار می کند. اما حقیقتی تلخ مخفی در پس بازار موتورسیکلت ها در ایران وجود دارد آن هم اینکه که تمامی موتورسیکلت های درون شهری طرح هندا 125cc همگی یکی هستند و هیچ فرقی بین آنها وجود ندارد به گونه ای که اکثر شرکت ها همچون ایران دوچرخ، پیشرو، کویر و ... یک مدل از موتورسیکلت های هندا 125cc را تولید می کنند تنها با تغییر یک اسم بر روی این موتورسیکلت اقدام به فروش در بازار می کنند که معمولا شرکت های مونتاژ کننده کوچک و گم نام اقدام به خرید محصولات شرکت های بزرگتر نموده و این محصولات را با نام و برند شرکت های خود به بازار عرضه می نمایند. البته باید گفت برخی از شرکت ها با ایجاد تغییر کوچک در لوازم جانی همچون رنگ کمک فنر ها و یا تغییر شکل کیلومتر موتورسیکلتهای مونتاژ خود اقدام به فریب افراد می دهند تا بتواند سود آوری خود را بیشتر کنند. به طور کلی باید از ضرب المثل معروف " خر همان خر است و تنها پالون آن عوض شده " استفاده نمود. با این حال در بین همین موتورسیکلت ها معمولا باید آن موتورسیکلتی که بیشترین امکانات را دارا هست و از نظر قیمت با صرفه تر می باشد را انتخاب کرد برای این منظور  بهتر است مقاله " نحوه انتخاب یک موتورسیکلت مناسب با توجه به بودجه و کارایی آن " را مطالعه نمائید.
 
4- با کیفیت ترین موتورسیکلت:
یکی از سوالاتی که بسیار به دفعات پرسیده می شود این است که " باکیفیت ترین موتورسیکلت کدام است؟ " پاسخ به این سوال به این گونه است که تمامی شرکت های تولید کننده موتورسیکلت  و منتاژ کننده چه در ایران و چه خارج از ایران در زمان تولید محصول خود در کیفیت ساخت قطعات انجین نمی توانند هیچ گونه تقلبی نمایند و از قطعات بی کیفیت استفاده نمایند. آن هم به این دلیل که قطعات داخلی انجین تحت تاثیر دمای بالا و فشار زیادی قرار دارند و نمی توانند از آلیاژ های بی کیفیت در آنها استفاده نمود در صورتی که کیفیت این آلیاژها کاهش یابند انجین بسیار سریع آسیب دیده و در اصطلاح موتورسیکلت جام می نماید. اما در سایر قطعات جانبی همچون جنس آلیاژ شاسی موتورسیکلت، صندلی، چراغ ها، سیم کشی موتورسیکلت، کایتها، سپرها، رینگ ها و ... شرکتها برای کاهش هذینه تمام شده قیمت نهایی تولید محصول اقدام به کاهش کیفیت ( مختص شرکت های ایرانی و چینی ) می کنند که البته شرکت های بزرگ ( هندا، سوزوکی، یاماها، کاوازاکی، کی تی ام و ... ) هیچ گاه کیفیت لوازم جانبی را کاهش نمی دهند و تنها تکنولوژی های موتورسیکلت ها را بر روی محصولات خود کم یا زیاد می کنند یعنی یک موتورسیکلت را با سیستم سوخت رسانی کاربراتور و دیگری را با EFI تولید می کنند و یا یکی را با سیستم راه انداز هندل و دیگری را با سیستم استارت و یا یکی را با گیربکس 4 دنده و دیگری را با گیربکس 5 یا 6 دنده و یکی را باسیستم تایم زنجیر و یکی را با دنده تایم و ... تولید و به بازار عرضه می کنند.
 
بسیاری از افراد بدون داشتن دانش فنی و بخاطر عدم و جود و درک کافی از عاقبت کار اقدام به خرید و رانندگی با موتورسیکلت های نامناسب درون شهر و یا برای طی مسیر های طولانی می کنند.
موتورسیکلت های درون شهری به دو دسته کلی سواری و باری تقسیم می شوند.
 
1- سواری:
موتورسیکلت های سواری به دو گروه سبک و سنگین تقسیم می گردند.
موتورسیکلت های سبک همان ویو، اسکوتر، کاب هستند که برای مسیرهای کوتاه طراحی شده اند و برای حداکثر طی 30km طراحی و دارای یک نفر سرنشین هستند. و سنگین که همان موتورهای طرح هندا و CGL ها هستند که خود بر اساس سیستم خنک کننده دو دسته هستند.
1-سیستم های هواخنک
2-سیستم های خنک سازی با مایعات ( روغن، آب ).
 
سیستم های هوا خنک:
موتورسیکلت های دارای سیستم هوا خنک به دو دسته تقسیم می گردند.
1- بوبین های خشک
2- بوبین های غوطه ور در روغن
 
موتورسیکلتهای بوبین خشک:
این گونه موتورسیکلتها بیشتر برای ترددهای کوتاه درون شهری طراحی گردیده اند و برای طی حداکثر 60km طراحی گردیده اند و اکثرا فاقد سیستم استارت هستند.
 
موتورسیکلتهای بوبین مایع:
این موتورسیکلتها اغلب دارای دو نوع سیستم جهت خنک سازی می باشند 1- سیستم های خنک سازی با روغن ( که خود به دو بخش  الف: هوا خنک  ب) رادایتور تقسیم ) 2- رادیاتور آب تقسیم می گردند. اقلب این موتورسیکلتها توانایی طی مسیر را به صورت نا محدود ( تازمانی که راننده خسته نباشد ) را دارا می باشند و می تواندد بدون مشکل تا بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند.
 
الف) سیستم هوا خنک روغن :
موتورسیکلتهایی که اکثرا استارتی هستند دارای سیستم خنک سازی بوبین با روغن خود انجین می باشند و با عبور هوا از بین هد سینگ ( بادگیر ) سرسیلندر روغن درون انجین خنک گردیده و این کاهش دما روغن در طی کلیه محیط درون انجین جریان پیدا نموده و عمل خنک سازی قطعات صورت می گیرد.
 
ب) سیستم رادیاتور روغن:
در این نوع موتورسیکلتها که معمولا حداقل 200cc را دارا می باشند و به دلیل ایجاد دمای بسیار بالا در این موتورسیکلتها برای افزایش بهره وری موتور و کاهش هر چه بیشتر دمای قطعات انجین به واسطه یک رادیاتور کوچک که در جلو موتورسیکلت نصب میگردد اقدام به خنک سازی انجین می کنند به این گونه که روغنی که گرمای انجین را به خود جذب نموده وارد رادیاتور گردیده و با عبور هوا از بین پره های رادیاتور، دمای روغن کاهش پیدا نموده و سپس روغن به کارتر انجین بر می گردد. معمولا روغن درون رادیاتور همان روغن موتور درون انجین می باشد.
 
 
2- باری:
این دسته از موتورسیکلتها اقلب با حجم موتورهای بین 150 الی 250cc هستند و به نام های شکاری شناخته می شوند که حداکثر سرعت  و قدرت در نظر گرفته شده برای این موتورسیکلت ها  سرعت 85 کیلومتر در ساعت و قدرت 12 الی 14 اسب بخار می باشد.