●●●●● برای دیدن ویژگی ها به  [ ادامه مطلب ] بروید ●●●●●

 

این پست راجع به موتور سیکلتی است که بعد مدت ها پس از تکتازی سری هوندا ویو و سی جی ال در کیفیت عالیشون وارد بازار شد تا هوندا سواران متعصب دلخوریشون از بابت تمام شدن مونتاژ و تولید محصولات هوندا در ایران تمام شده و به تمام شایعات مبنی بر تحریم این برند مهر بطلان زده شود .


این پست به  موتور هوندا که البته ساخت هند هست به نام " هوندا یونیکورن  150 سی سی " با نام تجاری "( Honda Unicorn 150 cc ) " اختصاص دارد که در نگاه اول با ظاهری کاملا دگرگون شده و متضاد با ظاهری که در اذهان عمومی انتظارش میرفت رخ نموده است .

در کیفیت خود هوندا ژاپن جای هیچ شکی نیست ولی در مورد این یکی باید کمی محتاطانه نظر داد چراکه تحت لیسانس هندا ژاپن و آنهم در هند ساخته شده و دلیل آن هم این است که هوندا محصولات کم حجم خود را در کشورهایی که دارای دستمزد کارگر پایین تر و بازار فروش بهتر وبا موقعیت استراتژیک بهتری نسبت به سایر رقبا هستند جهت مونتاژ میسپارد 

 

http://burnyourfuel.com/gallery/2010/05/honda-unicorn.jpg

 

ولی میتوان کیفیت قابل قبولی را از این موتور انتظار داشت چراکه بازار هند بازاری رو به رشد و توسعه بوده و جمعیت موتور سوار آن نیز چشمگیر است و وجود شرکت های عظیمی مانند باجاج و تی وی اس در زمره تولید کنندگان عمده و با کیفیت موتور سیکلت در این کشور نیز خود گواهی بر این موضوع است که به تولید موتورهایی بسیار سنتی و از دید ما مضحک مانند موتورهای 3 چرخه که مورد علاقه توریست هاست گرفته تا تولید موتور سیکلت هایی در خور توجه و قابل مقایسه با تولیدات هم حجم خود از برندهایی آمریکایی مانند هارلی دیدیدسون مانند باجاج اونجر 200 سی سی می پردازد .

 

یونیکورن 150 سی سی هوندا توسط تیم هوندای هند طراحی شده  است . در حالی که مدل اصلی یونیکورن که در سال 2005  در ابتدا توسط تیم  " R & D "  ازاکای ژاپن به  نام "Honda CBF 150 M" طراحی شده بود در مدل بهبود یافته ۲۰۰۵ به بعد بر اساس طراحی جاده های کشور هند به ظاهر امروزی تغییر یافته است . این بهبود ها شمال تغییرات در سر سیلندر و سیستم سوپاپ ها بوده است .


 

طبق مستندات  اعلام شده هوندا شتاب 0 تا 60 کیلومتر یونیکورن 150 سی سی  در عرض حدود 6 ثانیه و نهایت سرعت آن  120 کیلومتر در ساعت است .   این درحالی است که طبق مقایسه فنی معتبر انجام شده با  ( Bajaj Pulsar 150 cc ) و ( Suzuki Gs 150 R ) ثابت شده با وجود هم حجم بودن یونیکورن با این رقبا کارایی کلی آن پایین تر از رقبای مذکور است !

 

بررسی استایل موتور :

در نگاه اول تشخیص اینکه این موتور از برند هونداست یا خیر کمی دشوار است چراکه ظاهر کلی آن کاملا عجین شده با ظاهر موتورهای تولیدی شرکت های موتور سیکلت سازی هندی گشته تا مردم با این موتور احساس غریبی نکنند ! و برای خرید آن رغبت نشان دهند .

نکته جالب در این موتور بهره گیری از سیستم مونو شوک " Mono Shock "  است . مزیت این سیستم که مربوط به تک فنره بودن عقب موتور سیکلت است این است که بطور کلی کنترل موتور سیکلت و ترمز گیری را در شرایط گوناگون راحت تر می کند .

چراغ جلو این موتور سیکلت با یک الگو برداری کامل از تی وی اس فلامی طراحی شده و تنها عبارت " HONDA "  در بالای چراغ جلو و انتهای فلاپ دودی جلو خود نمایی میکند تا ماهیت واقعی خود را از همزاد هندی خود نشان دهد . سایر قسمت های لامپ جلو نیز کاملا مانند تی وی اس فلامی بوده و چراغ های ریز طرفین چراغ اصلی نیز به همان سیاق مذکور جای داده شده اند 


 

طراحی سایر بخش های ظاهری مانند طوقه های آلمینیومی کاملا شبیه پالس / نوع  جنس و الگوی  یکسان لاستیک ها همانند لاستیک های باجاج ولی با قطری کمی متفاوت نسبت به پالس /  باک 13 لیتری کاملا شبیه تی وی اس فلامی بوده  و تنها با تفاوت چسباندن یک عدد مارک بزرگ و اصیل هوندا در طرفین آن / و چند قسمت جزیی دیگر طراحی این هوندای غریب را تحت شعاع قرار داده اند .

 

و اما چراغ عقب :

زیباترین و ظریف ترین قسمت طراحی این موتور سیکلت دورگه طراحی بسیار زیبای مجموعه چراغ خطر عقب آن است که با ظاهری همانند یک ذوزنقه ی اریب طراحی شده که در میانه آن خطوط موازی به شکل یک ساعت شنی برای هماهنگ کردن مسیر نورهای متساعد شده به چشم رانندگان پشت موتور سیکلت طراحی شده اند که واقعا زیبا بوده و در شب چشم نواز اند .


قسمت هایی مانند فلاشر های عقب و جلو نیز همانند قطره طراحی شده اند و به وضوح روشن و خاموش میشوند . ولی نکته منفی آن ها که از نزدیک مشاهده کردم  عدم انعطاف پذیریشان است که بسیار خشک و سفت بوده که در صورت فشار به راحتی میشکنند و قسمتی است که بازار قطعات یدکی آن بسیار داغ است !

 


سیستم اگزوز :

همان گونه که انتظار میرفت این بخش همانند اجداد خود " عالی " طراحی  شده و ظاهر زیبای آن به علاوه صدای بسیار کم و گوشنواز آن از ویژگی های بی نظیر یونیکورن 150 سی سی است که با کیفیتی مثال زدنی انجام وظیفه میکند .

 

زین از دیگر ویژگی های برجسته یونیکورن 150 سی سی است که بسیار نرم و پهن بوده و واقعا احساس نرمی آن و در بر گرفتن کامل نشیمنگاه موتور-سوار حتی برای افراد بزرگ جثه نیز کاملا مشهود و ایده ال است .

کلا ظاهر موتور کمی بزرگ و در عین حال زیبا و نیمه عضلانی طراحی شده تا نشان دهد بالاخره 150 سی سی  هوندا نیز حرفی برای گفتن دارد


 و اما کنسول :

یک بخش کامل و زیبا بهترین عبارتی است که میتوان در توصیف آن بکار بست . کنسول یونیکورن به غیر از ال ای دی های نور بالا / فلاشر / و حالت خلاصی کاملا آنالوگی است . دور سنج وسط که نسبت به بقیه بزرگتر است سرعت را بصورت سنتی عقربه ای نشان میدهد و نهایت آن را 160 کیلومتر درج کرده است . در صفحات مدور کوچکتر سمت چپ و راست نیز به ترتیب نشان گرهای دور موتور و میزان سوخت بصورت عقربه ای برای موتور-سوار قابل رویت اند .

ضمن اینکه در زیر صفحات کنسول نیز آرم هندا قابل مشاهده است که آنرا شکیل تر و با اصالت تر می نمایاند .

سوییچ این موتور سیکلت نیز کمی بزرگ است و بر روی آن مارک هوندا در زیر غشایی پلاستیکی خود نمایی میکند .

 

 

 

انجین و کارایی :

هوندا یونیکورن 150 سی سی در کلاس موتور سیکلت های استاندارد است . حجم واقعی آن 149.1 سی سی است که باید گفت اختلافی با حجم عنوان شده در تعریف خود دارد  .  تک سیلندر 4 زمانه  و صرفا هوا خنک است . قدرت آن معادل 13.3 اسب بخار در 8000 دور در دقیقه برآورد شده است  . یونیکورن 150 سی سی هوندا از گیربکسی 5 دنده ای بهره میبرد که با وجود حجم 150 سی سی آن مناسب است .وزن موتور سیکلت 149 کیلو و ظرفیت باک سوخت آن 13 لیتر است که 1.3 لیتر نیز ذخیره بنزین برای آن در نظر گرفته شده است .


هوندا یونیکورن اولین موتور سیکلت هوندا در رده ی 150 سی سی است که تا کنون بصورت عمده مونتاژ شده و مورد قبول قوانین فعلی تردد نیز است . پس میتوان انتظار داشت تا قدرتی به مراتب بیشتر از 125 سی سی های پیشین خود داشته باشد .

انجین که تمام نام و آوازه ی این موتور سیکلت بدان وابسته است طراحی خود هوندا بوده که بسیار اصولی و دقیق ساخته  شده است . ضمن اینکه موتور سیکلت به 2 طریق استارتی و هندلی  به راحتی روشن میشود و از این بابت نیز کاملا قابل قبول است .


سیستم ترمز :

ترمز های هوندا یونیکورن 150 سی سی متفاوت است طوری که جلو تک دیسکه سمت راست و عقب بصورت همان سنتی کاسه کفشکی باقی ماندند و از این بابت متعادل است و شاید با این کار خواستند از هزینه های تولید یونیکورن بکاهند 


سیستم تعلیق :

فنر بندی یونیکورن به مثابه موتورهای ریس است طوری که در جلو بصورت عادی تلسکوپی است  ولی در عقب فنری قابل مشاهده نیست چراکه  فنر آن در زیر شاسی بصورت تکی جای سازی شده است که مربوط به همان مونو شوک بودن آن است .


کلام آخر :

در کیفیت هوندا و اینکه به هر شکل ممکن یونیکورن 150 سی سی نیز شاخه ای از این کیفیت است شکی نیست و میتوان برای سال ها روی آن حساب کرد به شرطی که عاقلانه رانده شود . مصرف سوخت آن زیر 2 لیتر در 100 کیلومتر است که با تبلیغات آن که آنرا 1.6 لیتر عنوان می کند در عمل کمی متفاوت است . نسبت به ویو 125 سی سی پرقدرت تر و با ظاهری مردانه تر طراحی شده است . با رنگ بندی قرمز / مشکی / طوسی تاکنون تولید میشود.

مجموعا موتوری کاری و زیباست و برای افرادی که به مصرف سوخت علاوه بر داشتن کیفیت توجه میکنند توصیه میشود به شرطی که به درستی از آن مراقبت شود .